De optimale opbouw van een fitnesstraining

Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.

De gemiddelde beoefenaar van fitness traint gemiddeld twee keer per week ongeveer anderhalf uur. Dit zien wij als de echte thuisfitter wel als een soort minimum. Voor veel mensen is dit wellicht wel voldoende, omdat tijd in veel gevallen niet iets is waar mensen veel van hebben. Deze tijdspinvestering moet zo goed mogelijk besteed worden. Binnen een training moeten alle ingrediënten, die deel uitmaken van een optimale fitnesstraining, bij elkaar komen en op elkaar afgestemd zijn.  Natuurlijk mag je hier best eens van afwijken. Het is dan ook niet dat elke training er hetzelfde uit moet zien. Hieronder zie je de zes waarden voor een optimale fitnesstraining thuis of op de sportschool. Ook lees je waar deze precies uit moet bestaat.

Minder tijd te besteden aan fitness

De optimale trainingsopbouw met zes elementen is vooral erg handig voor mensen die net iets minder tijd hebben. Voor deze groep mensen is het belangrijk dat een training zoveel mogelijk goede elementen bevat. Gebruik je de zes pijlers voor een optimale opbouw van een fitnesstraining, dan weet je zeker dat je zoveel mogelijk bezig bent met een optimale algehele ontwikkeling van fysieke capaciteiten.

De optimale training in zes stappen

De optimale training bestaat uit zes stappen. Als je weinig tijd hebt om thuis te trainen, maar toch een volledige training wilt behalen, dan doe je er – vaak – goed aan om elementen uit alle zes de stappen mee te nemen tijdens de workout:

  1. Warming-up
  2. Krachttraining
  3. Uithoudingsvermogen
  4. Lenigheid
  5. Cooling-down
  6. Regeneratieve maatregelen

Vergeet de warming up niet

Of je nu lang of kort gaat trainen. Bij elke workout hoort een gedegen warming up. Pas na een goede warming-up is het lichaam in staat om de beste prestaties te leveren tijdens een training. Ook voorkom je op deze manier blessures en andere nare klachten die je na fitness over kan houden.


Categorie: Algemeen

Foto van auteur

Edwin

Edwin is niet alleen mede-eigenaar van sportmedia365.nl, waar deze website onder valt, maar ook een doorgewinterde sportenthousiasteling met een schat aan kennis over fitnessapparatuur en de sportwereld.Zijn passie voor sport is veelzijdig; van wekelijkse sessies in de sportschool tot het delen van het sportavontuur met zijn partner, een toegewijde triatlete. Als fervent fietser verkent hij graag nieuwe wegen en paden. Zijn expertise komt mede voort uit jarenlange ervaring als beheerder van een sporthorlogewebsite, waar hij met toewijding meer dan 600.000 woorden aan diepgaande sportcontent heeft geproduceerd.Op 365sport.nl combineert Edwin deze rijke ervaring met zijn liefde voor de nieuwste sporttechnologieën, om lezers te voorzien van inzichten en adviezen waar ze écht iets aan hebben.