Home » Blog » Aanbevolen dagelijkse inname elektrolyten

Aanbevolen dagelijkse inname elektrolyten

Elektrolyten inname dagelijks

Wie last heeft van een verstoorde elektrolytenbalans doet er goed aan om dit met een arts/deskundige te bespreken. Daarnaast kun je – na overleg met een deskundige – zelf een aantal dingen doen om elektrolyten tot je te nemen. Omdat deze term een verzameling is van meerdere mineralen zoals Natrium, Kalium, Calcium, Magnesium en Chloride, lees je hieronder hoeveel de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is die je moet consumeren.

Elektrolyten inname in een tabel bekijken

In de onderstaande tabel zie je hoeveel je per elektrolyt moet nemen per dag. Het aantal staat in mg weergeven en is verdeeld in drie kolommen: normale inname voor volwassenen, 50 jaar en ouder en voor mensen 70 jaar en ouder.

ElektrolytAanbevolen inname milligramLeeftijd 50+Leeftijd 70+
Natrium150013001200
Kalium4700
Calcium10001200
Magnesium320 (man) 420 (vrouw)
Chloride230020001800

Essentieel onderdeel voor het menselijk lichaam

Elektrolyten zijn echt essentieel voor het lichaam om normaal te kunnen functioneren. Veel mensen zullen niet snel een onbalans ervaren. Zij halen voldoende mineralen uit voeding. Toch is het verstandig om goed op te letten wanneer en hoeveel elektrolyten je tot je neemt. Je moet vooral opletten dat je na een intensieve training of als je erg veel gezweet hebt, elektrolyten tot je neemt. Het belangrijkste is echter dat je voldoende water drinkt in deze situaties.

nv-author-image

De redactie van 365sport bestaat uit drie personen die samen met gastschrijvers echt álles schrijven over sport.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *