Heb je meer elektrolyten nodig als je veel zweet?

Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.

Wie veel sport, beweegt en actief is, zweet ook meer. Hebben mensen die meer zweten ook een hogere behoefte aan elektrolyten? In het kort: ja. Als je zweet versies je – naast water – ook elektrolyten. Elektrolyten is een verzamelnaam van meerdere mineralen. In het geval van zweten door middel van sport en bewegen, verlies je voornamelijk natrium en chloride. Dit kan ook al zo zijn als je voor lange tijd in de hitte begeeft. Er treed dan elektrolytverlies op. Hoe werkt dit precies en hoe uit dit verlies zich?

Zweten en elektrolyten

Elke persoon verliest weer een andere hoeveelheid zweet tijdens activiteiten. Dit verschilt per persoon. Volgens het voedingscentrum mogen volwassenen niet meer dan 6 gram zout per dag binnen krijgen. Naar schatting bevat zweet gemiddeld ongeveer 40-60 mmol natrium per liter. De meeste mensen consumeren veel meer natrium dan aanbevolen op een dag. Vandaar dat het – in de meeste gevallen – niet aangevuld hoeft te worden.

Moet je dit aanvullen?

Ja en nee. Je kan het lichaam een handje op weg helpen door voedsel en drinken tot je te nemen met extra elektrolyten. Je verliest tijdens activiteit water en elektrolyten, met name natrium en chloride. Natrium krijg je – als je een gebalanceerd dieet aanhoudt – ook gewoon binnen via normaal eten. Dit is in de meeste gevallen meer dan voldoende om eventuele elektrolytverlies te dekken. Ben je een duursporter, heb je overmatig veel gezweet, lang actief geweest en/of in een warm klimaat gesport? Dan kan het geen kwaad om een elektrolytendrankje of poeder te nemen. Bekijk daarvoor onze top 10 elektrolyten.

Belangrijkste punten

De belangrijkste punten uit dit artikel op een rij:

  • Je verliest tijdens sport water en elektrolyten
  • Elektrolyten is een verzamelnaam van meerdere mineralen, waaronder natrium.
  • De gemiddelde persoon eet meer natrium per dag dan aanbevolen, waardoor het aanvullen van natrium na een gemiddelde activiteit vaak niet nodig is.
  • Duursporters, mensen die langer dan twee uur trainen of mensen die sporten in extreme hitte kunnen elektrolytendrankjes nemen om een elektrolytverlies te voorkomen.
  • Een gebalanceerd dieet is vaak voldoende

Categorie: Algemeen

Foto van auteur

Edwin

Edwin is niet alleen mede-eigenaar van sportmedia365.nl, waar deze website onder valt, maar ook een doorgewinterde sportenthousiasteling met een schat aan kennis over fitnessapparatuur en de sportwereld.Zijn passie voor sport is veelzijdig; van wekelijkse sessies in de sportschool tot het delen van het sportavontuur met zijn partner, een toegewijde triatlete. Als fervent fietser verkent hij graag nieuwe wegen en paden. Zijn expertise komt mede voort uit jarenlange ervaring als beheerder van een sporthorlogewebsite, waar hij met toewijding meer dan 600.000 woorden aan diepgaande sportcontent heeft geproduceerd.Op 365sport.nl combineert Edwin deze rijke ervaring met zijn liefde voor de nieuwste sporttechnologieën, om lezers te voorzien van inzichten en adviezen waar ze écht iets aan hebben.