Home » Blog » Fitnessen in de juiste volgorde

Fitnessen in de juiste volgorde

Fitness

De juiste manier van fitnessen omvat een combinatie van cardio- en krachttraining. Waar de ene oefening ervoor zorgt dat je vet verbrandt, zal je door de andere vooral spieren ontwikkelen. Ook de volgorde waarin je de oefeningen uitvoert, is bepalend voor het bereikte resultaat. Vreemd genoeg blijven veel fitnesscentra starten met de foute oefening.

Cardiotraining

Cardio- en krachttraining zijn twee essentiële onderdelen van een fitnessprogramma. Cardiotraining zorgt er vooral voor dat je energie verbruikt. Je verbrandt veel calorieën op een korte tijd, waardoor je een energietekort creëert. Dat gaat je lichaam opvangen door de eigen vetreserves aan te spreken. Zo ga je dus daadwerkelijk vermageren.

Krachttraining

Krachttraining zorgt er dan weer voor dat je spieren ontwikkelt, en ook dat is essentieel om gewicht te verliezen. Spieren verbruiken de hele dag door energie, ook in rust. Dus: hoe meer spieren je hebt, hoe meer vet je verbruikt of hoe meer calorieën je verbrandt.

Spiermassa

Nu is het zo dat je bij veel diëten geen vet verliest, maar wel spieren – waardoor je op langere termijn dus ook de mogelijkheid om vet te verbranden verliest, en geen grammetje meer zal afvallen. Ook te veel cardiotraining zorgt voor het verlies van spiermassa – en dat vang je op met een gerichte krachttraining.

nv-author-image

De redactie van 365sport bestaat uit drie personen die samen met gastschrijvers echt álles schrijven over sport.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *