Plaatselijk lichaamsvet verbranden, is dat mogelijk?

plaatselijk vet verbanden

Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.

Veel mensen willen plaatselijk afvallen en dus vet verbranden. Ze doen intensief buikspieroefeningen of trainen enkel hun benen, in de hoop daar vet te verliezen. Helaas: plaatselijk lichaamsvet verbranden bestaat niet.

Vetpercentage is key

Wil je op een bepaald lichaamsdeel vermageren, dan zit er niets anders op dan je totale vetpercentage naar beneden te halen. De plaats waar je vervolgens het eerst vet verliest, is deels genetisch bepaald.

De totale vetmassa in een menselijk lichaam bestaat voor zo’n tachtig procent uit onderhuids vet. De overige twintig procent omvat het vet rond de organen. Volg je enkel een dieet zonder daarbij te sporten, dan ga je vooral orgaanvet verliezen. Om ook het onderhuids vet kwijt te raken, is het nodig om je dieet te combineren met een actieve levensstijl.

Vet verbranden

Sporten zorgt ervoor dat je lichaam vetten gaat verbranden, en dat is nodig als je wil vermageren. Maar: waar je die vetten verliest, heb je niet zelf in de hand. Je lichaam bepaalt zelf waar het vet gaat verbruiken. De enige zekerheid die je hebt, is dat het vet dat als laatste werd opgeslagen, als eerste weer zal verdwijnen.

Dat gebeurt meestal op plaatsen zoals het gezicht, de hals en de polsen. Zones waar het doorgaans moeilijk gaat, zijn bij vrouwen de billen en de benen, en bij mannen vooral de buik.

Toch plaatselijk strakker?

Toch hoef je niet meteen alle hoop op een strakke buik op te geven. Er is wel degelijk een manier om strakker te worden, en die bereik je vooral door vol te houden, zowel op gebied van sporten als op gebied van gezonde voeding. Het is zo dat je lichaam steeds zal proberen om lichaamsvet evenredig te verdelen.

Tijdens het afvallen zal je een laagje onderhuids vet verliezen, verspreid over het hele lichaam. Je raakt dus wel degelijk gewicht kwijt, al is dat niet op een bepaalde zone. Maar van daaruit kun je wel naar bijvoorbeeld een strakkere buik toewerken. Door extra krachttraining te doen op plaatsen die je het meeste storen, ga je op die specifieke plaats je spieren ontwikkelen.

Als je het lichaamsvet op die plaatsen kwijt ben, zal de krachttraining ervoor zorgen dat je daar ook strakker en steviger wordt. Het beste resultaat bereik je door cardiotraining in combinatie met krachttraining, zodat je de verschillende spiergroepen in je lichaam aanspreekt.


Foto van auteur

Edwin

Edwin is niet alleen mede-eigenaar van sportmedia365.nl, waar deze website onder valt, maar ook een doorgewinterde sportenthousiasteling met een schat aan kennis over fitnessapparatuur en de sportwereld.Zijn passie voor sport is veelzijdig; van wekelijkse sessies in de sportschool tot het delen van het sportavontuur met zijn partner, een toegewijde triatlete. Als fervent fietser verkent hij graag nieuwe wegen en paden. Zijn expertise komt mede voort uit jarenlange ervaring als beheerder van een sporthorlogewebsite, waar hij met toewijding meer dan 600.000 woorden aan diepgaande sportcontent heeft geproduceerd.Op 365sport.nl combineert Edwin deze rijke ervaring met zijn liefde voor de nieuwste sporttechnologieën, om lezers te voorzien van inzichten en adviezen waar ze écht iets aan hebben.

Share to...