Home » Blog » Zijn koolhydraten belangrijk in een fitnessschema?

Zijn koolhydraten belangrijk in een fitnessschema?

Koolhydraten

Zoals je weet zijn koolhydraten de voornaamste energiebronnen voor je lichaam. Wanneer je veel koolhydraten eet, produceert je pancreas (of alvleesklier) het hormoon insuline. Dit hormoon is belangrijk voor:

Het opnemen en opslaan van koolhydraten in de spieren of als vet

Het vangen van aminozuren (eiwitten) en hen in de spiercel brengen zodat ze kunnen dienen voor herstelling van de spieren.

Wanneer het lichaam over teveel koolhydraten beschikt kan er een teveel aan insuline afgescheiden worden. Op dat moment gaat je lichaam vetreserves beginnen opslaan. Daarom is het belangrijk om een beperkte hoeveelheid koolhydraten te eten en meer eiwitrijk voedsel

Verschillende soorten koolhydraten

Koolhydraten worden ingedeeld in twee types: samengestelde en enkelvoudige. De samengestelde leveren je continu energie en de enkelvoudige geven je onmiddellijk energie (snelle koolhydraten zoals druivensuikers, maar ook pure suiker en snoepgoed) maar zorgen voor een sterk schommelende suikerspiegel.

Het beste is om samengestelde koolhydraten te eten doorheen de ganse dag, maar na een training is het beter om enkelvoudige koolhydraten te eten om je glycogeenreserves onmiddellijk terug aan te vullen. Als je zo te werk gaat, zullen je spieren (zich) sneller herstellen.

nv-author-image

De redactie van 365sport bestaat uit drie personen die samen met gastschrijvers echt álles schrijven over sport.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *