Een crosstrainer of loopband voor thuis kopen? Mijn advies

crosstrainer of loopband

Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.

Laatst vroeg een kennis aan me of hij een crosstrainer of loopband in huis moest halen. Eerst vond ik dit een vreemde vraag, maar hoe meer ik er over na ben gaan denken, des te logischer is de vraag eigenlijk vond. Er twijfelen blijkbaar veel mensen of ze een hometrainer, crosstrainer, roeitrainer of loopband moeten kopen. In dit artikel bekijk ik twee populaire opties: de crosstrainer en de loopband. Welke is de beste keuze voor jou? In dit uitgebreide artikel vergelijk ik beide apparaten op verschillende criteria.

Waarom zou je voor een crosstrainer kiezen?

Een complete workout voor het hele lichaam

Met een crosstrainer train je zowel je boven- als onderlichaam. Dat maakt het een uitstekende keuze voor mensen die zoeken naar een alles-in-één-oplossing. Je armen, benen, rug en buikspieren worden allemaal aangesproken. Daarnaast kun je ook goed je core trainen als je de middelste grepen vastpakt. Een mooi extra voordeel van een crosstrainer dus!

Zachter voor de gewrichten

Als je last hebt van gewrichtspijn, vooral in je knieën en enkels, dan is een crosstrainer wellicht een betere optie. De elliptische beweging zorgt voor minder schokken, wat de belasting op je gewrichten vermindert. Dit is ook een reden dat veel fysiotherapeuten mensen met knieklachten laten trainen op een crosstrainer.

Wist je dat de term ‘elliptische beweging’ verwijst naar de vloeiende, ovale beweging die je maakt op een crosstrainer? Deze beweging is ontworpen om natuurlijk aan te voelen en minder belastend te zijn voor je gewrichten in vergelijking met de impact van hardlopen. De elliptische beweging stelt je in staat om zowel je boven- als onderlichaam te trainen, zonder onnodige stress op de knieën, heupen en rug. Het is een van de redenen waarom crosstrainers vaak worden aanbevolen voor mensen met gewrichtsproblemen of voor degenen die een meer vergevingsgezinde vorm van cardio zoeken.

De mogelijkheid om weerstand en trainingstypen aan te passen

Met verschillende weerstandsniveaus en vooraf ingestelde programma’s kan je je training op een crosstrainer eenvoudig variëren. Van calorieverbranding tot krachttraining, de mogelijkheden zijn uitgebreid. De meeste populaire crosstrainers hebben allemaal meerdere programma’s die je eenvoudig via een display in kan stellen.

crosstrainer

De voordelen van een loopband

Realistische hardloopervaring

Als je een fervent hardloper bent of je wilt trainen voor een marathon, dan geeft een loopband een realistischere trainingsoptie. Je simuleert het echte hardlopen, wat vooral nuttig is als het weer niet meezit. Ik kom daarom loopbanden vaak tegen bij mensen thuis die in een gecontroleerde omgeving willen trainen voor een lange afstand. Daarnaast kom ik ook een loopband ook soms tegen bij mensen die aan het revalideren zijn en rustig willen wandelen. Buiten wandelen is dan minder prettig, omdat de weg nooit helemaal vlak is.

Minimale impact op gewrichten bij juist gebruik

Een belangrijk voordeel van de loopband is dat deze is ontworpen om de impact op je gewrichten te minimaliseren. De meeste kwalitatieve loopbanden hebben een soort schokabsorptiesysteem. Dat maakt het minder belastend voor je knieën en enkels dan hardlopen op een harde ondergrond buiten. Vooral als je gevoelige gewrichten hebt of aan het revalideren bent, kan dit een doorslaggevende factor zijn in je keuze voor een loopband.

Diverse trainingsprogramma’s

Net als crosstrainers hebben ook moderne loopbanden verschillende trainingsprogramma’s. Van intervaltrainingen tot langeafstandsroutines, de aanpasbaarheid is hoog. Hier geldt ook dat er veel soorten trainingsprogramma’s zijn die je in kan stellen.

Hoe je keuze beïnvloedt wordt door lichamelijke klachten

Als je last hebt van een bepaald lichaamsdeel, kan dat je keuze voor een fitnessapparaat sterk beïnvloeden. Het is van belang om te kiezen voor een apparaat dat je klachten niet verergert, maar juist helpt bij het herstel of het verlichten van symptomen.

Goed om te weten: Overleg altijd met een arts of deskundige

Knieklachten

Mensen met knieproblemen vinden vaak verlichting bij het gebruik van een crosstrainer. De elliptische beweging belast de knieën minder dan de impact van hardlopen op een loopband. Het is een meer vergevingsgezinde optie als je last hebt van je knieën.

Rugklachten

Als rugklachten een probleem zijn, is een crosstrainer doorgaans een betere keuze. De houding die je aanneemt op een crosstrainer is rechtop, wat over het algemeen beter is voor je rug. Loopbanden kunnen, vooral als je in een verkeerde houding loopt, rugklachten potentieel verergeren.

Schouder- of nekpijn

Bij klachten aan de schouder of nek is het van belang om te letten op je houding. Zowel loopbanden als crosstrainers kunnen in dit geval geschikt zijn, mits je bewust bezig bent met een correcte houding. Bij een crosstrainer wordt je echter wel aangemoedigd om je bovenlichaam te gebruiken, wat mogelijk niet ideaal is bij schouderklachten.

Algemene gewrichtspijn

Heb je last van artritis of andere vormen van gewrichtspijn, dan is een crosstrainer in de meeste gevallen de betere optie. De beweging is vloeiender en de impact op de gewrichten is minder, waardoor het risico op pijn en ontstekingen vermindert.

voorbeeld Loopband

Veelgestelde vragen

Is een crosstrainer of een loopband beter voor gewichtsverlies?

Beide apparaten kunnen effectief zijn voor gewichtsverlies, maar de keuze hangt af van je persoonlijke voorkeuren. Het is ook erg afhankelijk van de soort training die je doet. Ik verbrand zelf meer op een crosstrainer, omdat ik dit langer vol kan houden dan hardlopen op een loopband.

Welk apparaat is beter voor cardio?

Zowel loopbanden als crosstrainers zijn uitstekende opties voor cardio. Loopbanden bieden meer variatie in snelheid en helling, wat uitdagend kan zijn voor je cardiovasculaire systeem. Crosstrainers zijn een goede optie als je ook je bovenlichaam wilt trainen.

Is een crosstrainer goed voor revalidatie?

Ja, een crosstrainer is vaak een goede keuze voor revalidatie. Omdat de beweging van een crosstrainer laag in impact is, is dit apparaat beter geschikt voor mensen die herstellen van een blessure.

Welk apparaat is het stilste?

Over het algemeen zijn crosstrainers stiller dan loopbanden. Dit kan een belangrijk punt zijn als je het apparaat in een appartement wilt plaatsen of als je graag tv kijkt tijdens je workout.


Foto van auteur

Edwin

Edwin is niet alleen mede-eigenaar van sportmedia365.nl, waar deze website onder valt, maar ook een doorgewinterde sportenthousiasteling met een schat aan kennis over fitnessapparatuur en de sportwereld.Zijn passie voor sport is veelzijdig; van wekelijkse sessies in de sportschool tot het delen van het sportavontuur met zijn partner, een toegewijde triatlete. Als fervent fietser verkent hij graag nieuwe wegen en paden. Zijn expertise komt mede voort uit jarenlange ervaring als beheerder van een sporthorlogewebsite, waar hij met toewijding meer dan 600.000 woorden aan diepgaande sportcontent heeft geproduceerd.Op 365sport.nl combineert Edwin deze rijke ervaring met zijn liefde voor de nieuwste sporttechnologieën, om lezers te voorzien van inzichten en adviezen waar ze écht iets aan hebben.

Share to...